LPG a wypalanie gniazd zaworowych
Wypalanie gniazd zaworowych w pojazdach zasilanych autogazem to mit, który jest powtarzany wytrwale od niemal 30 lat. Czy LPG naprawdę szkodzi zaworom? Nie! Nowoczesne instalacje autogazowe, profesjonalnie zamontowane i podlegające regularnym przeglądom nie stwarzają żadnych problemów z zaworami.
Na wypalanie gniazd zaworów narażone są samochody, w których tzw. „luzy zaworowe” regulowane są ręcznie (mechanicznie). Całkowity zanik luzu zaworowego szybko doprowadza do uszkodzenia zaworów na skutek ich przegrzania. Dodatkowo, podczas przeglądu fachowiec kontroluje skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Zbyt uboga mieszanka powoduje znaczny wzrost temperatury procesu spalania i może zaszkodzić zaworom. Stąd blisko do mitu o szkodliwym wpływie instalacji LPG na kondycję silnika.
Oprócz regularnej profilaktyki podczas przeglądów, można też chronić gniazda zaworowe środkami prewencyjnymi. Zaliczamy do nich lubrykację, dotrysk benzyny oraz zastosowanie wariatora kata wyprzedzenia zapłonu.
Wypalanie gniazd zaworowych to mit
Skąd wziął się mit o wypalaniu gniazd zaworowych? Źródła mitu o wypalaniu zaworów sięga lat 90 XX wieku, kiedy w powszechnym użyciu pojawiła się benzyna bezołowiowa. Związki ołowiu zawarte w benzynie powodowały, że na przylgniach zaworów i gniazd zaworowych wytwarzały się powłoki zapobiegające nadmiernemu zużywaniu tych elementów
Po 2005 roku, kiedy na stacjach paliw można było kupić wyłącznie paliwo bezołowiowe, producenci instalacji i montażyści zaczęli mierzyć się z awariami gniazd zaworowych i zaworów wynikającymi z braku czteroetylku ołowiu w paliwie. Komory spalania, zawory i gniazda zaworowe były znacznie dłużej narażone na oddziaływanie wysokich temperatur. W niektórych silnikach powodowało to przegrzewanie zaworów i ich gniazd, a w konsekwencji ich uszkodzenie (wypalanie gniazd zaworowych). Problem można wyeliminować przez regularną kontrolę luzów zaworowych i ewentualną ich korektę, zgodnie z zalecanymi przez producenta pojazdu wartościami. Regularna inspekcja prawidłowego składu mieszanki paliwowo- powietrznej przy zasilaniu LPG a także środki prewencji (dotrysk benzyny, lubrykacja i wariator kąta wyprzedzenia zapłonu) to elementy dzięki którym unikniemy kosztownych napraw silnika.