// Define dataLayer and the gtag function. window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayerPYS.push(arguments);} // Set default consent to 'denied' as a placeholder // Determine actual values based on your own requirements gtag('consent', 'default', { 'ad_storage': 'denied', 'ad_user_data': 'denied', 'ad_personalization': 'denied', 'analytics_storage': 'denied' }); (function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-5W3R325'); window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayerPYS.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-80476836-2'); FAQ - najpopularniejsze pytania o instalacje autogaz STAG

stag

FAQ

Instalację LPG dobiera się indywidualnie do każdego auta. Cena instalacji zależy od użytych komponentów oraz od typu silnika.
Szczegóły montażu i wyceny można spytać w jednym z naszych POLECANYCH WARSZTATÓW.

Nie. Pomimo tego, że mieszanka LPG jest palna. Prawidłowo zamontowana instalacja autogaz w samochodzie jest zupełnie bezpieczna. Instalacje gazowe do aut muszą przechodzić szereg specjalistycznych testów i spełniać bardzo wysokie normy jakości. Są całkowicie szczelne i wyposażone w szereg zabezpieczeń.
Jako lider rynku instalacji LPG przeprowadziliśmy testy bezpieczeństwa naszych instalacji. Wyniki były jednoznaczne – instalacja LPG STAG jest bezpieczna nawet podczas wypadku.

Elektronika dobrej jakości, taka jak komponenty STAG, powinna być sprawna do końca użytkowania samochodu. Gwarancja na te elementy to 5 lat. Termin ważności butli gazowej to aż 10 lat. Choć technicznie powinna być sprawna dużo dłużej, po dekadzie konieczna jest wymiana.
Żywotność elementów eksploatacyjnych, takich jak reduktor i wtryskiwacze, zależy od warunków eksploatacji oraz jakości używanego paliwa. Reduktor i wtryskiwacze STAG, używane na długich trasach powinny wytrzymać 150-200 tys. km.

Tak. Sama mieszanka propanu i butanu nie ma żadnego zapachu, więc w procesie produkcji dodawane są do niej komponenty zapachowe. Dzięki temu łatwo wykryć ewentualną nieszczelność czy wyciek. Zapach mieszanki ma więc kluczowe znaczenie dla kwestii bezpieczeństwa instalacji.
Instalacje starego typu, zwane mieszalnikowymi, kojarzą się z charakterystycznym zapachem gazu podczas codziennego użytkowania. Nowoczesne instalacje STAG są całkowicie szczelne. Podczas użytkowania nie powinniśmy czuć żadnego zapachu.

Nie. W mieszalnikowych instalacjach starego typu faktycznie występował nielubiany przez kierowców spadek mocy. Nowoczesne instalacje autogaz STAG powodują spadki poniżej 5% – wartość nieodczuwalną w użyciu.
Aby pracować całkowicie wydajnie, komputerowo sterowana instalacja LPG musi być bardzo precyzyjnie dobrana do konkretnego modelu silnika. Doborem taki zajmuje się wykwalifikowany instalator gazu. Warto starannie wybrać miejsce montażu, by mieć pewność użycia najwyższej jakości komponentów, poprawnej kompletacji oraz fachowego montażu. Sprawdź naszą LISTĘ POLECANYCH WARSZTATÓW.

Niekoniecznie. Montując instalację autogaz STAG możemy zdecydować o typie zbiornika gazu w naszym aucie. Duże zbiorniki montowane w bagażniku są nadal popularne, jednak kierowcy coraz częściej decydują się na mniejsze zbiorniki toroidalne. Zbiorniki te są miejscu przeznaczonym na koło zapasowe. Rozwiązanie takie pozwala zachować pojemność bagażnika.

Nie. Rodzaj paliwa nie ma wpływu na zużycie eksploatacyjne silnika.

Tak. STAG Autogas Systems posiada w ofercie instalacje przeznaczone zarówno do silników z pośrednim jak i z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Systemy autogaz do wtrysku bezpośredniego są dedykowane do konkretnego kodu silnika. Nasi instalatorzy precyzyjnie dobierają komponenty instalacji do kodu, typu silnika oraz mocy silnika. Posiadamy w ofercie także instalacje przeznaczone do silników diesla.
Dobór instalacji odpowiedniej do auta warto powierzyć fachowcom z Autoryzowanych Serwisów STAG. 
Polecamy nasz cykl filmowy #STAGUJSWOJEAUTO, w którym prezentujemy montaż instalacji LPG w najpopularniejszych modelach aut.

Tak. Gaz ma mniejszą kaloryczność niż benzyna, a dodatkowo jest dostarczany do komory spalania w stanie lotnym. Z tego powodu samochód zasilany LPG spala około 10-20% więcej paliwa na 100 kilometrów niż te napędzane konwencjonalnym paliwem. Mimo to, jazda na LPG jest bardziej ekonomiczna. Różnica w cenie paliw sprawia, że mimo pozornie niekorzystnego wzrostu spalania, oszczędność kosztów paliwa może sięgnąć nawet 40%.

Silnik zasilany gazem spala więcej litrów paliwa niż silnik zasilany konwencjonalnym paliwem. W zależności od typu silnika i instalacji, różnica ta wynosi 10-20%. Mimo to, z powodu znacznej różnicy w cenie paliwa LPG i innych paliw, jazda na LPG jest dużo tańsza od jazdy na benzynie, mimo zwiększenia spalania.

Tak. Benzyna jest niezbędna do rozruchu silnika.
Nowoczesne sterowniki autogaz STAG uruchamiają instalację LPG dopiero, gdy płyn w układzie chłodzenia osiągnie temperaturę odpowiednią do podgrzania reduktora.

W niektórych modelach aut benzyna może być zużywana na tzw. dotrysk benzyny. Oznacza to, że w pewnych zakresach obrotów silnika układ zasilania gazowego pracuje równolegle z układem zasilania benzyną. W układach paliwowych z wtryskiem pośrednim może służyć to ochronie gniazd zaworowych. W układach z wtryskiem bezpośrednim – służy to ochronie wtryskiwacza benzynowego – w tych przypadkach dotrysk benzyny jest stały i ciągły.
Procent dotrysku a także indywidualne zużycie benzyny zależy od rodzaju i klasy instalacji, a także od typu silnika.

Tak. Nie istnieją żadne regulacje prawne, które by tego zabraniały. Nowoczesne parkingi wyposażone są w wydajną wentylację oraz czujniki CO2 i gazu. Zdarza się, że administrator budynku umieszcza zakaz wjazdu dla samochodów napędzanych LPG, jednak zakaz taki nie ma mocy prawnej a przepisy nie przewidują żadnych sankcji za jego nieprzestrzeganie.

Tak. Jeśli auto ma sprawny silnik, montaż instalacji nie stanowi żadnego problemu. Warto jednak wziąć pod uwagę, że nawet drobne usterki, które dają nieznaczne objawy przy zasilaniu benzynowym, mogą poważnie zakłócić pracę instalacji LPG. Z tego powodu, w starszych samochodach warto rutynowo wymienić kable wysokiego napięcia oraz świece zapłonowe. Szczególną uwagę trzeba zwrócić także na wiązkę elektryczną silnika. W przypadku braku hydraulicznej regulacji luzu zapłonowego, konieczna jest regulacja zaworów.

Nie. Przed montażem instalacji trzeba jednak upewnić się, że układ zapłonowy silnika jest w nienagannym stanie – spalanie gazu jest bardziej wymagające dla układu zapłonowego niż spalanie benzyny.
W przypadku młodszych aut wystarczy standardowy przegląd i wymiana oleju. W przypadku aut starszych warto dokładnie sprawdzić, czy nie ma poważniejszych usterek takich jak nadmierne przedmuchy gazów do skrzyni korbowej spowodowane zużyciem pierścieni tłokowych czy cylindrów. Trzeba też skontrolować, czy auto nie pobiera zbyt dużej ilości oleju.

Nie. Kupując używaną instalację LPG musimy liczyć się z problemami z jej legalizacją. Polskie przepisy zabraniają montażu używanych komponentów instalacji LPG w samochodach (Dziennik Ustaw NR 201 Poz.1666 z dnia 28-09-2005 r.).

Duplikat dokumentów zbiornika można uzyskać w TDT – Transportowy Dozór Techniczny. Dokumenty wydaje jednostka właściwa dla miejsca zamieszkania.